Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility

Zespół Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta

"Szkoła przyjazna uczniowi, ale wymagająca"

Europejski staż gwarancją sukcesu na rynku pracy

Zakończenie praktyki zawodowej w Grecji oraz wręczenie certyfikatów

galeria zdjęć


W październiku 2019 roku oraz we wrześniu 2020 roku aż 53 uczniów technikum z naszej szkoły uczestniczyło w stażach i praktykach zawodowych w greckim Platamonas. Niedawno miało miejsce rozliczenie projektu, w ramach którego wyjazdy te były realizowane.


Mimo wielu przeciwności losu, młodzież naszego Technikum zrealizowała szereg staży i praktyk europejskich. Całe przedsięwzięcie odbyło się w ramach programu Erasmus+ i projektu „Europejski staż gwarancją sukcesu na rynku pracy” 2019-1-PL01-KA102-062676. Uczestników wyjazdów podzielono na dwie grupy. Pierwszą z nich byli uczniowie kierunku technik transportu kolejowego, którzy swoją praktykę zagraniczną realizowali w październiku 2019 roku. W drugiej grupie znaleźli się uczniowie kierunków: technik automatyk sterowania ruchem kolejowym, technik informatyk oraz technik eksploatacji portów i terminali. Ich wyjazd odbył się we wrześniu 2020 roku.


Czas spędzony przez młodzież poza granicami naszego kraju był niezwykle intensywny zawodowo. Młodzi kolejarze – zarówno technicy transportu kolejowego, jak i automatycy sterowania ruchem kolejowym – odbyli praktyki na stacjach kolejowych m.in. w Volos, Leptokarii, Katerini czy Neoi Poroi należących do greckich kolei OSE, gdzie zapoznawali się z infrastrukturą kolejową, budowlami inżynierskimi, oznaczeniami taboru kolejowego OSE, a także dokumentami przewozowymi. Praktykowali także w lokomotywowni, asystowali przy przygotowaniu pociągów do jazdy oraz zdobywali wiedzę niezbędna do egzaminów z kwalifikacji zawodowych. Uczniowie odbyli również krótką podróż koleją na trasie Platu-Leptokaria, w trakcie której obserwowali pracę obsługi pociągu, w tym kierownika pociągu, konduktora i maszynisty. Na stacji Thessaloniki młodzież zapoznała się ze specyfiką pracy naczelnika stacji oraz pracowników nastawni, jak również obserwowali wykonywanie manewrów przez składy OSE. Dodatkowo automatycy sterowania ruchem kolejowym mieli okazję praktycznego spojrzenia na greckie systemy sterowania ruchem kolejowym, budowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz kolejowej sygnalizacji świetlnej.


Technicy eksploatacji portów i terminali wizytowali zakłady pracy, gdzie uczyli się procesów magazynowania, składowania i produkcji. Tu w szczególności mieli okazję poznać pracę w magazynach jednego z większych dostawców zaopatrzenia hotelowego i restauracyjnego mającego siedzibę pod Thessalonikami. Byli także w jednej z największych hurtowni napojów w regionie, gdzie mogli próbować swoich sił podczas kompletacji zamówień, a na stacjach kolejowych w Larisie i Katerini podpatrywali obsługę podróżnych. Poza tym uczniowie przeszli szkolenie z obsługi tachografu i czasu pracy kierowców, a także mogli spojrzeć „od zaplecza” na funkcjonowanie obsługi podróżnego w hotelu. Informatycy natomiast realizowali się w pracowniach komputerowych oraz poznawali i obsługiwali system informatyczny hotelu, w którym mieszkali. Młodzież miała naprawdę mnóstwo zajęć warsztatowych i praktycznych, a to niezwykle poszerza horyzonty i zmienia sposób postrzegania wybranego zawodu.


Wyjazdy na praktyki zagraniczne mają jednak nie tylko wymiar stricte zawodowy. I tak było też tym razem. Mimo wielu zajęć tematycznych, był także czas na zwiedzanie – szczególnie w weekend, gdyż były to wolne dni. Poznawanie nowej kultury, miejsc i obyczajów to ogromna wartość dodana praktyk zagranicznych. W ramach wyjazdu młodzież miała okazję być nie tylko na plaży – choć jest to nieodłączny element greckiego krajobrazu. Uczniowie wzięli udział w wycieczce do Kanionu Enipeas w Litochoro, odwiedzili zamek w Platamonas, stare miasteczko w Pantaleimonas oraz kompleks Meteorów, czyli majestatyczne greckie monastyry wykute i wybudowane na skałach z piaskowca. Nie można nie wspomnieć także o wyspie Skiathos, na którą dostali się w ramach 3-godzinnego rejsu statkiem.


Staże były bardzo intensywne: pełne wrażeń i nowych doświadczeń – szczególnie zawodowych – o czym wspominano na podsumowaniu tych obu wyjazdów. Podsumowanie to miało miejsce 19 marca br. Odbyło się w bardzo wąskim, kameralnym gronie z podziałem na grupy, by zachować wszelkie zalecenia sanitarno-epidemiologiczne. Na tym symbolicznym spotkaniu uczniowie mogli podzielić się wrażeniami oraz pochwalić się osiągnięciami. Dokonali także ewaluacji projektów. Na zakończenie Pan Dyrektor Robert Wieczorek wręczył młodzieży certyfikaty potwierdzające odbycie staży (praktyk), które realizowane były w greckich zakładach, firmach transportowych, informatycznych i kolejowych. Takie certyfikaty na pewno ułatwią poszukiwanie i podejmowanie pracy po ukończeniu szkoły.


II tura staży zawodowych

galeria zdjęć


Na początku września 2020 r. uczniowie z kierunków: technik eksploatacji portów i terminali, technik automatyk sterowania ruchem kolejowym oraz technik informatyk z ZS im. Wł. St. Reymonta w Małaszewiczach odbyli staż europejski w Grecji (Platamonas) w ramach programu Erasmus+. Co tam robili? Czego się nauczyli? Co zwiedzali? – niech powiedzą sami…


„Najbardziej wyczerpująca była ponad 30-godzinna podróż autokarem. Do Platamonas – miasteczka u podnóży masywu górskiego Olimp przybyliśmy 7 września. To niezwykle urokliwe miejsce od razu przypadło nam do gustu, a zmęczenie podróżą odeszło na drugi plan. Pierwszy dzień naszego pobytu był pełen wrażeń zarówno zawodowych, jak i krajoznawczych. Praktyki zaczęliśmy od wstępnych zajęć związanych z pobytem na stażu zawodowym oraz od szkolenia BHP. Następnie w ramach odpoczynku wybraliśmy się nad morze, gdzie miło spędziliśmy czas, zażywając kąpieli słonecznych i wodnych. Nie mogło być inaczej, jeśli woda miała 25 stopni Celsjusza! Po prostu się nie dało! – z radością wspomina Marta.


„Kolejne dni naszego pobytu w kraju pięknych wysp były niezwykle intensywne zawodowo. Odwiedzaliśmy zakłady pracy, gdzie uczyliśmy się procesów magazynowania, składowania i produkcji. Mieliśmy okazję przebywać w magazynach jednego z większych dostawców zaopatrzenia hotelowego i restauracyjnego mającego siedzibę pod Thessalonikami. Byliśmy także w jednej z największych hurtowni napojów w regionie, gdzie próbowaliśmy swoich sił podczas kompletacji zamówień. Na stacjach kolejowych w Larisie i Katerini podpatrywaliśmy obsługę podróżnych oraz systemy sterowania ruchem kolejowym. Mieliśmy mnóstwo zajęć warsztatowych i praktycznych, a informatycy dodatkowo realizowali się w pracowniach komputerowych. Poza tym odbyliśmy szkolenie z obsługi tachografu i czasu pracy kierowców, a także mogliśmy spojrzeć „od zaplecza” na system informatyczny hotelu, w którym mieliśmy przyjemność mieszkać” – relacjonuje Michał.


Natalia jest zachwycona zabytkami i przepięknymi widokami tego bałkańskiego kraju: „Mimo wielu zajęć zawodowych znaleźliśmy także czas na zwiedzanie – szczególnie w weekend, gdyż był to czas wolny od zajęć zawodowych. Poznawanie nowej kultury, nieznanych miejsc i obyczajów to ogromna wartość dodana praktyk zagranicznych. W ramach naszego wyjazdu uczestniczyliśmy w wycieczce do Kanionu Enipeas w Litochoro, odwiedziliśmy zamek w Platamonas oraz stare miasteczko w Panteleimonas. Duże wrażenie zrobiły na nas klasztory zawieszone w niebie.... Meteory, czyli majestatyczne greckie monastyry wykłute i wybudowane na skałach z piaskowca. Wzniesione jakby nadludzką siłą na wielkich skalnych grzybach. Nie można nie wspomnieć także o wyspie Skiathos, na którą dostaliśmy się w ramach 3-godzinnego rejsu statkiem”.


„Praktyka czyni technika” – takimi słowami dwutygodniowy pobyt w Grecji podsumowuje opiekun i nauczyciel – Pani Małgorzata Trębicka-Żuk i dodaje: „Cały staż był bardzo intensywny, pełen wrażeń i nowych doświadczeń, szczególnie zawodowych. ERASMUS+ był prawdziwą szkołą życia, uczył radzenia sobie w obcym kraju i w nowych warunkach, stanowił świetną okazję do tego, aby zacząć odważniej patrzeć w przyszłość i nie bać się podejmowania nowych wyzwań – czego serdecznie życzę moim uczniom i podopiecznym”.



I tura staży zawodowych

galeria zdjęć


19.10.2019 r. dwudziestu pięciu uczniów Zespołu Szkół im. Władysława Stanisława Reymonta w Małaszewiczach powróciło z dwutygodniowych praktyk zawodowych w Grecji realizowanych w ramach projektu „Europejski staż gwarancją sukcesu na rynku pracy”, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach programu Erasmus+ Kształcenie i szkolenie zawodowe.


Uczniowie klas drugich i trzecich technikum o profilu technik transportu kolejowego odbywali praktyki na stacjach kolejowych m.in. w Volos, Leptokarii, Katerini czy Neoi Poroi należących do greckich kolei OSE gdzie zapoznawali się z infrastrukturą kolejową, budowlami inżynierskimi, oznaczeniami taboru kolejowego OSE a także dokumentami przewozowymi. Odbywali praktyki w lokomotywowni, asystowali przy przygotowaniu pociągów do jazdy oraz przygotowywali się do egzaminów z kwalifikacji zawodowych. Uczniowie odbyli również krótką podróż koleją na trasie Platu-Leptokaria, w trakcie której obserwowali pracę obsługi pociągu, w tym kierownika pociągu, konduktora i maszynisty. Na stacji Thessaloniki młodzież zapoznała się ze specyfiką pracy naczelnika stacji oraz pracowników nastawni jak również obserwowali wykonywanie manewrów na stacji przez składy OSE.


Umiejętności uczniów, które zdobyli podczas stażu, zostaną potwierdzone przez dokumenty i certyfikaty uznawane w Europie w ramach Europejskiego Systemu Transferu Osiągnięć w Kształceniu i Szkoleniu zawodowym (ECVET), dokument Europass Mobilność oraz krajowe certyfikaty, które z pewnością stanowić będą istotny punkt CV i zwrócą uwagę potencjalnych pracodawców.


Warto również wspomnieć, iż pobyt uczniów był urozmaicony bogatą ofertą zajęć kulturowych m.in. przygotowany przez obsługę hotelu wieczór grecki z muzyką i tańcami w wykonaniu greckich tancerzy. Program kulturowy obejmował także szereg wyjazdów krajoznawczych do unikatowych miejsc w Grecji, takich jak: zespół klasztorów skalnych Meteory, wyspa Skiathos, miasteczko Litochoro u podnóża masywu Olimpu, kamienna wioska Stary Pandelejmon czy miasto-port Thessaloniki z Białą Wieżą i zachowanym amfiteatrem z czasów rzymskich. Nie zabrakło również okazji do wykorzystania umiejętności językowych w praktyce w trakcie trzech gier terenowych, podczas których uczniowie tańczyli z Grekami zorbę, pisali po grecku pocztówkę z pozdrowieniami, pytali o tradycyjne potrawy kuchni greckiej i lokalne uroczystości i święta obchodzone w Grecji.


Doświadczenia zawodowe i wrażenia z poznanych miejsc - jak twierdzą sami uczniowie – są niesamowite, a pobyt w hotelu „Olympus Thea” położonym nad samym Morzem Egejskim w urokliwym miasteczku Platamonas i wspaniała słoneczna pogoda uczyniły ten czas niezapomnianym i po prostu wyjątkowym.